Wednesday, 1 July 2015

9 Kesalahan yang Anda Lakukan Ketika Mencuci Muka

Mencuci wajah merupakan salah satu cara untuk membuat kulit tetap bersih dan cerah. Namun mencuci wajah juga dapat menimbulkan masalah-masalah kulit seperti kulit kering, berminyak dan iritasi, jika kita tidak lakukan dengan cara yang betul.

Bunyi macam simple, mencuci wajah sebenarnya harus menggunakan teknik yang betul agar selain bersih, kesihatan kulit wajah tetap terjaga.

Oleh itu, cara yang bagaimana yang anda harus hindari ketika mencuci wajah? Jom semak!

1. Tidak mencuci tangan
Kesalahan yang paling kerap terjadi apabila kita terlupa untuk mencuci tangan terlebih dahulu. Menuangkan facial wash ke tangan yang masih dalam keadaan kotor dan kemudian mengusapnya ke wajah, tidak akan membuat wajah benar-benar bersih. Sabun cuci muka tersebut akan bercampur dengan kotoran dan bakteria yang masih tersisa pada tangan yang kotor dan kemudian dengan mudah berpindah ke wajah anda. So, jangan lupa untuk selalu mencuci bersih tangan kamu sebelum menggunakannya untuk mencuci wajah ok.

2. Salah memilih facial wash
Facial wash yang baik adalah pembersih wajah yang menghilangkan kotoran dan bekas make up sekali, tanpa menghilangkan kelembaban dan sel-sel kulit yang masih sihat, serta pastinya sesuai dengan jenis kulit anda. Namun masih ramai wanita keliru dalam menggunakan facial wash, sehingga menyebabkan kulit wajahnya menjadi kering atau ada yang iritasi. Maka pilihlah sabun muka yang memang sepadan untuk jenis kulit wajah anda.


Untuk jenis wajah kering, sebaiknya gunakan facial wash yang berbentuk krim dan mengandungi pelembab yang tinggi. Sementara bagi yang memiliki kulit berminyak, disarankan untuk menggunakan facial wash yang mengandung buih dan berbentuk gel.

Selain itu, hindari penggunaan facial wash yang wangi kerana mungkin produk tersebut mengandungi pewangi buatan yang boleh memicu iritasi kulit, terutama bagi yang memiliki kulit sensitif. Sebaiknya pilih sabun pencuci wajah dengan aroma yang semulajadi.


3. Mencuci wajah terlalu kerap
Kita ingat kulit akan menjadi bersih dan cerah dengan kerap mencuci wajah. Namun terlalu kerap mencuci wajah sebnarnya tidak baik untuk kesihatan kulit kerana akan membuatnya menjadi kering dan iritasi. Bahkan untuk jenis kulit wajah berminyak, kulit akan semakin banyak mengeluarkan minyak jika dicuci terlalu kerap. Untuk itu, cukup mencuci wajah dua kali sehari pagi dan malam hari.

4. Membilas kurang bersih


Shaklee terbaik

Masih banyak wanita yang sering mencuci wajah tanpa membilasnya dengan bersih. Termasuklah saya..erk! Kita ingat tak mengapa tetapi bekas sabun yang tertinggal ketika tidak dibilas dengan bersih menjadi salah satu penyebab kulit kering dan iritasi pada wajah. Disamping itu, sisa sabun juga dapat menyumbat pori-pori kulit yang dapat menyebabkan munculnya jerawat. Oleh karena itu, selalulah bilas wajah dengan bersih saat mencucinya, walaupun anda nak cepat. Insaf jap 😅

5. Suhu air
Mungkin kita sering mendengar bahawa air panas dapat membuka pori-pori kulit, sementara air dingin menutup pori-pori kulit. Namun ia sama sekali tidak benar kerana kalau nak tahu  pori-pori tidak memiliki otot yang mampu membuatnya membuka dan menutup. Maka, jangan menggunakan air yang terlalu dingin atau terlalu panas untuk mencuci wajah. Air panas akan menyebabkan kulit kering, sedangkan air dingin dapat merosakkan pembuluh darah pada wajah. Suhu air yang paling baik untuk mencuci wajah adalah air yang hangat, dalam erti lain tidak terlalu panas ataupun terlalu dingin.

6. Menggosok wajah menggunakan tuala 
Salah satu kesalahan yang paling sering kita lakukan adalah mengeringkan dan menggosok wajah dengan tuala setelah mencuci wajah. Ini hanya akan membuat mengalami iritasi serta cepat keriput dan kehilangan kekenyalannya karana tertarik oleh tuala tersebut. Cara terbaik untuk mengeringkan wajah adalah dengan menepuk-nepuknya secara lembut dengan menggunakan tuala bersih. Selain itu, hindari menggunakan tuala yang sama dengan tuala mandi untuk wajah. Sebaiknya siapkan tuala khusus untuk mencuci wajah.

7. Tidak langsung menggunakan pelembab
Setelah mencuci wajah, mungkin anda kerap lupa untuk terus menggunakan pelembab wajah. Inilah yang dapat menjadi salah satu penyebab wajah kamu menjadi kering. Untuk hasil optimum, sapukan pelembap wajah setelah wajah dicuci dan dikeringkan, jangan menunggu kulit hingga benar-benar kering. Menggunakan pelembab secara langsung akan membantu pelembab tersebut menyerap secara maksimal sehingga kelembaban kulit pun akan tetap terjaga. Tapi sebelum tu pakai toner dahulu untuk mengecilkan pori-pori di wajah.

8. Menghindari minyak



Selama ini kita sering menganggap minyak sebagai salah satu penyebab masalah kulit dan dapat menyumbat pori-pori kulit. Anggapan tersebut mungkin membuat anda menjauhi produk-produk yang mengandungi minyak, termasuk facial wash. Sebenarnya  facial wash yang mengandungi minyak dapat memberi nutrisi yang baik bagi kulit wajah kita. Beberapa manfaatnya yaitu membersihkan pori-pori dari kotoran iaitu bakteria serta membantu menyeimbangkan nutrisi dalam kulit. Untuk hasil maksima, sebaiknya pilih facial wash berminyak yang terbuat dari minyak semulajadi seperti minyak almond, minyak biji anggur atau minyak bunga matahari, yang baik untuk kesihatan kulit.


9. Terburu-buru membilas
Sesudah mengusapkan facial cleanser ke seluruh permukaan wajah, jangan terburu-buru untuk membilas dengan air. Sebaiknya biarkan sebentar hingga sabun pembersih wajah tersebut benar-benar mengangkat semua kotoran dan bakteria pada wajah. Setidaknya tunggu hingga 1 minit setelah diusapkan pada wajah, baru lah bilas dengan air bersih.
Set kecantikan shaklee
Urutan wajah yang betul

Semoga ada manfaat untuk entry kali ini.sama-sama kita menjaga wajah dan kulit kita yang Allah swt anugerahkan kepada kita..inshaAllah.

Puan Hani | 019-3630891|healthybeuti@gmail.com|
ID:883549

0 comments:

Disclaimer

Segala testimoni atau penulisan tentang produk yang dikongsikan dilaman ini bukan bertujuan merawat,mencegah,mendignose apa jua penyakit. Pembaca digalakkan mendapat dari pakar kesihatan.

Copyright © Diary of My Life | Powered by Blogger

Design by Anders Noren | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com